Jyväskylän MM-rallin kolmas päivä ei ole tuonut tuloslistaan vaihtelua ainakaan Jari-Matti Latvalan osalta. Kärjessä ajaa miehen tallikaveri Ott Tänak, jonka ero suomalaiseen on kasvanut jo 44.6 sekuntiin. Tänakin ja myös Latvalan edessä olevan Mads Östbergin vauhti on ollut tuurilaiselle liikaa.
– Harmittaa vähän, ei siinä. Nyt en pysty enempää repimään irti, Latvala harmitteli.
Suomalaiskuljettaja tulee kovaa vauhtia, mutta edellä olevat kuljettajat pystyvät ajamaan vielä kovemmin, joten se on tekemätön paikka Latvalalle.
– Luulen, että pojat pystyvät ajamaan vähän suoraviivaisemmalla autolla. Sitä kautta aika on parempi. Pitäisi pystyä ajamista muuttamaan suoraviivaisemmaksi ja se ei ole helppoa kesken kisan, mutta yritän ainakin. Pitää pitää keskittyminen yllä erikoiskokeelta toiselle. Palkinnot jaetaan vasta maalissa, Latvala puntaroi.
Kilpailun kärjessä ajava Tänak ja Latvala ajavat samanlaisilla autoilla, mutta virolaiselta löytyy vauhtia hurjan paljon enemmän kuin Latvalalta. Mistä lie sitten johtuu, että auto ei kulje samalla tavalla suomalaisen käsissä.
– Ott ajaa vähän erilaisilla säädöillä. Itse en pysty ajamaan sellaisella autolla. Se on aika lailla erilainen minun autooni verrattuna. En osaa ajaa sellaisella. Ehkä siinä on se taika. Se toimii paremmin, jos sillä osaa ajaa, Latvala mietti.
Säädöt ovat siis Tänakin autossa erilaiset, mutta selittääkö säädöt sitten kokonaisuudessaan sen, minkä vuoksi ero on noin suuri.
– Ero tulee siitä, että he pystyvät pitämään autoa nopeilla osuuksilla enemmän suorassa. Minulla se kääntyy ehkä liikaa kulmaan. Ei ole riittävästi luottoa mennä suoralla autolla niitä kovavauhtisia mutkia läpi. Käännän sen liikaa kulmaan. Siellä sen täytyy tulla, Latvala pähkäili.
– Ott ajaa hyvin erityyppisellä autolla. Se sopii ilmeisesti erinomaisesti tänne Suomeen
Vielä on rallia jäljellä ja mahdollisuudet elävät edelleen siihen, että kärjessä saattaisi muutoksia tapahtua, mutta pelkästään ajamalla on Latvalan enää vaikea tavoittaa tallikaveriaan tai edes Östbergiä.
– Voidaan koettaa iskareita vaihtaa, mutta en usko ihan mahdottomiin. Koetan keskittyä ajamiseen ja pitää sen paketissa. Se on kaikkein tärkeintä, Latvala päätti.
Ralli jatkuu kello 14:55 Tuohikotasen erikoiskokeella.
Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Toyota Gazoo Racing WRC
Views: 378
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?